Thanksgiving dinner!

Hade turen att bli bjuden på en riktig amerikansk Thanksgiving dinner i torsdags hos vår härliga klasskompis Geory! 
Vid 1-tiden blev jag och Sourik (en indier som också läser vid MBA-programmet) upphämtade av Geory och åkte hem till hennes lägenhet där även hennes bror Kurt (han var på besök över helgen från Chicago) var! Vi fick hjälpa till att laga all den goda maten och hade det supertrevligt! Alla jag lärt känna här är så vänliga och sociala och det är väldigt roligt. Geory hade redan på morgonen satt in kalkonen i ugnen då den skulle ugnsbakad i drygt fyra timmar. Vi blev under tiden vi tillredde tillbehören bjudna på grönsaker, dipp och dricka. 

Som tillbehör till kalkonen hade vi (vilket var Geory och Kurts familjs tradition, kan skilja lite mellan olika hushåll, precis som vårt julbord!) : ugnsrostad sötpotatis, stuffing, gravy (sås), potatismos, en gratäng med bl.a. hericoverts och svamp, tranbärssås, majs samt en jättegod sallad med bl.a. jordgubbar, bladspenat, gurka och rödlök. Och så hade Geory gjort bröd också :) Till maten drack vi ett gott Zinfandelvin. 

Kalkonen blev såå saftig och god, och alla tillbehör likaså! Maten var väldigt mäktig så även om man gärna ätit mer så blev man fort mätt. Till efterrätt serverade Geory äpplepaj med frozen yoghurt, smarr! Även chokladkaka och hemmagjorda cookies för den som orkade ;-) 

Hela middagen var väldigt generös och jag är så tacksam och glad att jag fick möjligheten att fira en äkta amerikansk Thanksgiving här under min tid i USA! 

Maten tillagas! 


Sourik & Geory! 


Kurt skär upp kalkonen & mina fulla tallrikar! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma Persson

Clark University

RSS 2.0