New York - weekend!

Fredag

Väskorna var packade kvällen innan och jag och Emelie var redo för en tidig uppgång! Vi tog bussen till Union station vid 07.15 och hoppade på Peter Pan bussen vid kl 08. Den tog oss sedan till New York via Hartfort, tog 4h allt som allt. Bussen var i fint skick och hade tillgång till wifi & toalett, så de 4 timmarna gick väldigt fort! Vi kom fram till bussterminalen på Manhattan runt lunch tid. Stod bara och stirrade en lång stund efter vi gått av bussen. Alla enorma skyskrapor, alla olika sorters människor och ett sånt enormt tempo!! Finns ingenting att jämföra med! Bussterminalen var på 42st och vårt hotell låg på 49st så det var bara några block därifrån så vi rullade dit våra väskor för att checka in. Vi bytade om lite snabbt, tog en karta och gav oss ut i staden! Första stoppet blev Rockefeller center! Där tog vi hissen upp till 70.e (!) våningen och hamnade på Top of the Rock! Vilken utsikt! Helt fantastiskt, som en tavla att se ut över Central Park! Där fick man en bra uppfattning om hur stort New York är! Efter Rockefeller fortsatte vi ner mot shoppinggatorna och de fina kvarteren, 5th ave, Lexington ave, Park ave och Madison ave. Vi var mest runt i butikerna och tittade. Lite shopping blev det men sparade oss till söndagen och Woodbury :) Efter turen gick vi tillbaka till hotellet, gjorde oss iordning för kvällen och gick mot Times Square. Times Square är häftigt att se men sååå mycket folk! Särskilt på kvällarna när det är mörkt och skyltarna känns ännu större! Det blev kvällsmat på Hard Rock Café, en ledgendary burger, gott! Och till maten en Michael Jackson show, coolt :D

Lördag

Klockan ringde tidigt och vi var redo för vår stora sightseeing dag! Vi köpte med oss frukost (yoghurt och frukt) och tog tunnelbanan ner till SoHo. Fint område med gamla och välbevarade hus. Vi gick från SoHo ner till China town och Little Italy innan vi började skymta Brooklyn bridge. Blev en promenad över bron och wow vilken utsikt!! Var otroligt varmt och fint väder så blev ganska svettigt! Efter promenaden på bron gick vi ner i Financial district och en snabb sväng förbi Ground Zero. Inte mycket att se nu, mest en byggarbetsplats. Vi fortsatte och kom ner till East river igen, där hade vi flyt och hoppade på en Staten Island färja direkt! Det är en gratis färja som går mellan Manhattan och Staten Island och kör förbi Frihetsgudinnan. Jättefin vy över staden från färjan! Efter färjeturen var det lunchdags och vi började gå uppåt meatpacking ditrict, passerade Financial district och Wall St. :) På jakt efter en lunchrestaurang hittar vi Sockerbit! En svensk ägd godisbutik! Lycka! Hur mycket lösgodis som helst, dock med kilopris på 150kr/kg! Blev varsin påse väl utvalda bitar både för mig och Emelie! Vi hittade sedan en fin italiensk restaurang som vi lunchade på :) Efter lunchen tog vi en promenad längs Hudson river och sedan en tunnelbana tillbaka till Central Park och avrundade med en kaffe innan det var dags att göra sig iordning för kvällen. Vi hade bestämt träff med Nathalie som är en gammal barndomskompis till Emelie som går på dansskola & bor i New York. Hennes lägenhet låg inte långt från vårt hotell så vi möttes upp där och fortsatte sen mot restaurangen. Det blev en thairestaurang som låg på 9 ave, supergod mat! Tanken var ett vi efter maten skulle gå till en Roof top (En bar på taket på en skyskrapa) Tyvärr var den baren abonnerad då New York fashion Week starade nu i helgen. Men hittade en annan mycket trevlig bar i närheten, dock på marken ;) Blev varsin frozen margartitha!

Söndag

Lite trötta vaknar vi av att klockan ringer och det är dags att gå upp! Söndag var den stora shoppingdagen! Vi hade köpt bussbiljetter till Woodbury Outlet som är en stor märkesoutlet som ligger en timme utanför New York. Där blev det en heldag! Tog bussen fr NYC kl 08.20 och kom tillbaka vid kl 19.00. Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Michael Kors, Calvin Klein, Nike, Tory Burch och många många till! Minst halva priset vad det hade kostat hemma. Jag och Emelie hade flera påsar var ;) När vi kom tillbaka till Manhattan blev det en snabb sväng upp på hotellet för att lämna påsarna och sen ut och äta kvällsmat :) Blev nästan första bästa! Ett mexikanskt ställe på vår gata, åt god kyckling!

Måndag

Sista dagen i NYC! Vi gick upp tidigt och checkade ut vid 8.30. Vi hade blivit tipsade av Nathalie om ett frozen yoghurt ställe under The Plaza vid Central Park. De öppnade först vid kl 11 så vi promenerade runt i kvarteren kring Central park och tog in det sista av New york :) Sen blev det frozen yoghurt! Såå gott! Man väljer smaker och tillbehör (frukt, bär, choklad, godis, nötter, kakor, såser mm) själv :) Jag tog naturell med jordgubbar, blåbär, mango, björnbär & valnötter, ljuvligt! När vi hade ätit upp var det läge att bege sig mot bussterminalen och ta bussen hemåt, fulla av glädje & nya intryck!

Hela helgen var superlyckad och vi fick ny energi att lägga på allt skolarbete!